Home

Updated: 2023-12-14

Sawadee kha, Sawadee khrap

Zondag 30 januari 2022 en maandag 31 januari 2022

Home - Reizen - Thailand 2022 - Zondag 30 januari 2022 en maandag 31 januari 2022

De kamer.

De eerste maaltijd.

Dit is de dag waarop we naar Thailand vertrekken.
Inchecken hebben we gisteren al on-line gedaan.
's-Ochtends pakken we alles, wat nog niet eerder was ingepakt, in. Ook komen er opeens allerlei dingen bij.
Na een paar keer wegen, nog iets erbij, weer iets weg, denken dat we goed zitten met het gewicht van de bagage. We mogen 23 kg ruimbagage en 12 kg handbagage meenemen en volgens onze weegschaal zitten we daar net onder.

We willen om uiterlijk 5 uur op Schiphol zijn, en dus komt onze chauffeur een kwartier te laat. Uiteindelijk zijn we om half zes op Schiphol.
We gaan meteen onze bagage afgeven en onze definitieve boarding card ophalen. Bij de balie treffen we een erg vriendelijke mevrouw, onze koffers blijken iets te zwaar maar daar wordt niets van gezegd. Ook wordt er niet naar onze handbagage gekeken. De mevrouw vertelt desgevraagd dat het vliegtuig nog niet halfvol zit en dat de stoel naast ons niet bezet is.
We moeten wel om zeven uur, twee uur voor vertrek, bij de gate zijn.

We drinken nog even iets op Schiphol Plaza en gaan dan door de scan en door de douane, beiden probleemloos.
Dan gaan we op zoek naar een winkel waar ze sterke drank verkopen, we slaan cognac en korenwijn in voor in het hotel, want we weten niet of we daar bier kunnen krijgen.
Vervolgens gaan we naar de gate, het al kwart over zeven, en daar blijkt dat we eerst door een kontrole moeten, er wordt temperatuur opgemeten, een medische verklaring ingevuld, en gekontroleerd of we alle juiste papieren bij ons hebben.
Daarna mogen we door naar de echte gate, en daar moeten we nog ruim drie kwartier wachten totdat het boarden begint.
Als we op onze plek zitten en bijna iedereen is ingestapt blijkt dat het vliegtuig inderdaad maar voor een derde vol zit.
Dan wordt er omgeroepen dat er nog op een paar passagiers wordt gewacht, naar verwachting een minuut of tien, maar de piloot denkt dat onderweg wel in te lopen.
Er is iets anders aan de hand, zo vertelt hij later, een paar mensen zitten vast bij de douane, ze mogen niet mee, en hun bagage moet worden uitgeladen.
Uiteindelijk vertrekken we ruim een half uur te laat.

De bemanning is erg vriendelijk en behulpzaam, we mogen zitten waar we willen en als het licht uitgaat heeft vrijwel iedereen in het vliegtuig drie of vier stoelen ter beschikking om in ieder geval liggend te kunnen slapen.
Dat lukt ons maar een beetje, liggen is beter dan zitten, maar de stoelen zijn niet gemaakt om lekker op te liggen.

We komen ondanks de vertraging bij het vertrek toch op tijd aan in Bangkok.
Uitstappen gaat snel, wel is er al bij de gate kontrole van paspoorten en tickets. We lopen door richting uitgang en dan komen we bij een enorme rij met blauwe stoeltjes. Daar moeten we gaan zitten en een verklaring over onze gezondheid invullen. Het is allemaal goed, erg goed, georganiseerd.
De volgend stap is de paspoortkontrole. Hier geen rijen van honderden mensen, we mogen meteen naar een ambtenaar die nogmaals onze papieren bekijkt, en uiteindelijk stempels in paspoorten zet, we mogen doorlopen.
De bagage ligt al op de band, we kunnen snel naar de douane waar we zoals gebruikelijk door kunnen lopen.

In de aankomsthal zoeken we naar de chauffeur die ons naar het hotel in Pattaya moet brengen. Ook hier weer kontrole van papieren, we moeten even wachten en dan kunnen we instappen.
Na ruim een uur zijn we in Pattaya, bij The Green Park Resort. Daar krijgen we onze eerste Corona test, er wordt een en ander uitgelegd, we moeten dagelijks onze temperatuur opmeten met de thermometers die we krijgen. Als de testuitslag bekend is en negatief is mogen we iedere dag een uurtje naar het terras bij de receptie. Wandelen in de tuin rondom het zwembad mag jammer genoeg niet.
Via de receptie mogen we naar onze kamer. Pia vraagt of we bier kunnen bestellen, maar dat kan niet. Eenmaal op de kamer belt de receptioniste op, we kunnen wel bier bestellen, maar dat mag niet in het openbaar gezegd worden.

De kamer is netjes, kleiner dan verwacht, en we missen een tafeltje. We kunnen per dag kiezen uit drie gerechten voor ontbijt, lunch en diner, het is de bedoeling dat we zo snel mogelijk aangeven wat we de hele quarantaine-periode willen eten. We zien morgen wel. Er staat een magentron om het eten eventueel op te warmen. En een waterkoker met oploskoffie en zakjes thee. En geen borden, maar wel één vork en één lepel.
En we hebben een terras, met muggen. Maar wel een mooi uitzicht op een tuin met veel groen, vrij hoge bomen en een groot zwembad.
Het diner wordt voor de kamerdeur neergezet. Overvloedig is het niet, het is een Thais gerecht dat erg is aangepast aan Westerse toeristen en dus een beetje flauw.

Link: KLM.
Link: Schiphol.
Link: Suvarnabhumi Airport.
Link: Pattaya City.

Geschreven op: 2022-02-01

Disclaimer

We vertellen wat we hebben gedaan en hebben meegemaakt tijdens een reis en we vertellen ook wat we daarvan vinden; niet meer en niet minder.

Dit is geen reisgids, en evenmin een advies om een plaats wel of niet te bezoeken. Daarvoor zijn andere sites.
Onze mening over plaatsen waar we hebben gegeten, gedronken of geslapen zijn niet bedoeld als (positieve of negatieve) beoordeling, ook daarvoor zijn andere sites.
Het is ons beeld van de situatie op een zeker moment en dat beeld is beïnvloed door onze stemming, het weer en vele andere factoren.